W okresie od 1 do 20 marca 2023 roku nasza szkoła realizowała projekt pod nazwą: Działania Integracyjne dla dzieci i młodzieży ze społeczności lokalnej i migranckiej Michałowo moja przystań czyli integracja bez granic. Działania były realizowane w Zespole Szkół w Michałowie oraz na obszarze miasta i gminy Michałowo.
Organizatorami oraz osobami zaangażowanymi w projekt byli przede wszystkim nauczyciele z Zespołu Szkół w Michałowie, a także wolontariusze oraz rodzice. Beneficjentami byli polscy uczniowie naszej szkoły wraz ze swoimi rówieśnikami – obcokrajowcami z Ukrainy, Anglii oraz Afganistanu. W działaniach uczestniczyło w sumie ponad 50 osób bezpośrednio zaś odbiorcami pośrednimi była grupa ponad 400 osób (rodziny, społeczność lokalna, turyści itp.). Każda z uczestniczących w projekcie osób brała bardzo czynny udział w każdym działaniu, co spotkało się niejednokrotnie z bliższym kontaktem oraz zrozumieniem z jednej strony odmienności kulturowej poszczególnych osób czy też grup a z drugiej zaobserwowaniem potrzeby integracji, tolerancji, zrozumienia i potrzeby pomocy w przezwyciężaniu w przyszłości ewentualnych barier lub innych postaw. Dzięki projektowi świadomość o różnicach kulturowych znacząco wzrosła, zaś dzięki lepszemu poznaniu różnych zwyczajów kulturowych, obyczajowych i religijnych, charakteryzujących poszczególne kraje, nastąpiła integracja środowiska szkolnego oraz lokalnego. Zbudowano wzajemną postawę tolerancji i otwartości, przełamano stereotypy kulturowe, zbudowano pozytywny wizerunek migrantów w środowisku a przede wszystkim starano się zapobiegać wykluczeniu i dyskryminacji ze względu na pochodzenie. Dzięki otrzymanym środkom finansowym w wysokości 9 000 zł z Fundacji International Organization for Migration (IOM) mogliśmy zrealizować wiele ciekawych inicjatyw. Były to przede wszystkim:
– warsztaty teatralno-filmowe
– dyskoteka integracyjna
– kino sferyczne
– rodzinny turniej piłki siatkowej
– zajęcia artystyczne
– warsztaty historyczno-kulturowe
– zwiedzanie Michałowa i okolicy
– warsztaty kulinarne.
W ramach zwieńczenia działań powstały publikacje
– Słownik rozmówek młodzieżowych polsko-ukraińsko-angielsko-perski,
– oraz Książka kucharska z przepisami charakterystycznymi dla różnych krajów: Ukrainy, Polski, Afganistanu oraz Anglii
Uczniowie jako beneficjenci bezpośredni bardzo chętnie i z zaangażowaniem uczestniczyli w projekcie. Przekazywali nawzajem informacje odnośnie zwyczajów panujących w poszczególnych krajach. Zadanie i jego realizacja okazały się bardzo potrzebne co do aktualnej sytuacji w kwestii migrantów a jednocześnie może stać się podwaliną dla dalszych, długotrwałych oraz większych przedsięwzięć. Zakładamy udział oraz realizację kolejnych działań i projektów, w których chcielibyśmy, aby wzięła udział większa grupa osób z różnych grup społecznych, klas, odmiennych kulturowo ale, jak się okazuje na bazie niniejszego działania, jakże rozumiejących obustronne potrzeby. Całość działania oraz osiągnięte cele i postawy społeczne z pewnością rozwiną się w dobrym kierunku i będą długotrwałe oraz długofalowe. Serdecznie dziękujemy wszystkim biorącym udział w naszym projekcie: uczniom, rodzicom, nauczycielom naszej szkoły, realizatorom zewnętrznym oraz społeczności lokalnej a jednocześnie liczymy na dalszą owocną współpracę przy kolejnych działaniach! Zapraszamy do obejrzenia relacji zdjęciowej z realizacji poszczególnych etapów projektu.