projekty
„Michałowo moja przystań czyli integracja bez granic”
Projekt realizowano od 01.03.2023r. do 20.03.2023r. na terenie Zespołu Szkół w Michałowie oraz dzięki różnorodnym działaniom zewnętrznym – także na obszarze miasta i gminy Michałowo.
Organizatorami oraz osobami zaangażowanymi w projekt byli nauczyciele z Zespołu Szkół w Michałowie, posiadający przygotowanie do pracy z obcokrajowcami. Osoby te uczestniczyły w projekcie jako wolontariusze prowadzący zajęcia oraz sprawujący opiekę i monitoring nad realizacją projektu.
Dzięki różnorodnym działaniom, warsztatom, spotkaniom, wspólnej realizacji całości zadania czy też samodzielnym udziale poszczególnych osób założone cele projektu zostały osiągnięte w zakładanym zakresie. Poprzez realizację projektu świadomość o różnicach kulturowych znacząco wzrosła zaś dzięki lepszemu poznaniu różnych zwyczajów kulturowych, obyczajowych i religijnych, charakteryzujących poszczególne kraje, nastąpiła integracja środowiska szkolnego oraz lokalnego. Zbudowano wzajemną postawę tolerancji i otwartości, przełamano stereotypy kulturowe, zbudowano pozytywny wizerunek migrantów w środowisku a przede wszystkim starano się zapobiegać wykluczeniu i dyskryminacji ze względu na pochodzenie.
Każda z biorących udział w projekcie osób brała bardzo czynny udział w każdym działaniu, co spotkało się niejednokrotnie z bliższym kontaktem oraz zrozumieniem z jednej strony odmienności kulturowej poszczególnych osób czy też grup a z drugiej zaobserwowaniem potrzeby integracji, tolerancji, zrozumienia i potrzeby pomocy w przezwyciężaniu w przyszłości ewentualnych barier lub innych postaw.
Całość działania oraz osiągnięte cele I postawy społeczne z pewnością rozwiną się w dobrym kierunku i będą z pewnością długotrwałe oraz długofalowe.
Sprawozdanie z realizacji projektu „Tydzień Języka Polskiego”
Projekt związany z uczczeniem Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, który przypada 21 lutego, realizowany był w Szkole Podstawowej w Michałowie w dniach 21- 25 lutego 2022 r.
W ramach projektu zaplanowano i zrealizowano różne działania. Na korytarzach szkolnych wystawiono parawany, na których umieszczono rymowanki i plakaty zachęcające do czytania lektur, ilustracje przedstawiające bohaterów książek oraz KODEKS OCHRONY JĘZYKA. Na drzwiach do sal lekcyjnych wywieszone zostały łamańce językowe, a na górnym korytarzu w formie gazetki- ciekawostki na temat języka polskiego. Udostępniono nauczycielom prezentację multimedialną dotyczącą historii Święta Języka Ojczystego. Na lekcjach języka polskiego uczniowie mieli okazję wziąć udział w grach i zabawach słownych. Były to krzyżówki, rebusy, quizy, układanki, które sprawdzały przede wszystkim wiedzę ortograficzną. Na zajęciach pozalekcyjnych uczniowie również ćwiczyli ortografię i wiedzę gramatyczną w formie zabaw i gier.
Uczniowie klas I ozdabiali litery, klas II wykonali ilustracje do przysłów polskich, a klas III- wzięli udział w konkursie ortograficznym. Nauczyciele bibliotekarze czytali wiersze Marii Konopnickiej dla dzieci w świetlicy i w czytelni. W bibliotece szkolnej do każdej wypożyczonej książki uczniowie otrzymywali niespodzianki- zakładki, naklejki itp.
Uczniowie klas czwartych brali udział w konkursie bibliotecznym „ Czego uczą nas bajki A. Mickiewicza?” oraz układali rymowanki zachęcające do czytania lektur. Uczniowie klas piątych zrobili ilustracje przedstawiające znane frazeologizmy, a klas szóstych rozwiązywali quizy umieszczone na Facebooku Zespołu Szkół. Klasy siódme wykonały plakaty do omawianych lektur, wzięły udział w quizie poprawności językowej oraz opracowały listę najtrudniejszych wyrazów, a klasy ósme uczestniczyły w konkursie ortograficznym. Planowany na dzień 24 lutego konkurs recytatorski organizowany przez wychowawców świetlicy odbył się 1 marca 2022r.
Zadania podjęte przez uczniów rozwijały ich sprawność językową, umiejętność wypowiadania się i odpowiedzialność za własne zachowania językowe. Uczestnicy projektu poszerzyli wiedzę o języku polskim i mogli sprawdzić swoją wiedzę, uczestnicząc w konkursach. Uczniowie wyznaczali sobie cele, planowali pracę, mogli uczyć się poprzez działanie, współpracowali w grupach, co sprzyjało kształtowaniu właściwych postaw społecznych. Wykorzystywali również różne źródła informacji (Internet, słowniki) i prezentowali efekty swojej pracy. Dokonywali samooceny i oceny koleżeńskiej przeprowadzonych działań. Wszystkie działania spotkały się z dużym zainteresowaniem uczniów.
Za udział w realizacji projektu uczniowie zostali nagrodzeni przede wszystkim pochwałami, ocenami oraz drobnymi upominkami. Serdecznie dziękujemy wszystkim nauczycielom, którzy włączyli się w tę formę uczczenia Święta Języka Ojczystego.
PROJEKT „ TYDZIEŃ JĘZYKA POLSKIEGO”
21-25 LUTEGO 2022 r.
Projekt zakłada popularyzację wiedzy na temat języka ojczystego podczas wystaw, konkursów i zajęć. Jego celem jest promowanie języka ojczystego, przy jednoczesnym podkreślaniu znaczenia dbałości o czystość języka, poprawność wypowiedzi, poprawność ortograficzną oraz kształcenie umiejętności porozumiewania się.
Projekt jest realizowany w ciągu tygodnia.
Projekt związany jest z edukacją czytelniczą. Bierze w nim udział cała społeczność uczniowska i zaangażowani nauczyciele. Jest on przygotowany przez uczniów klas IV- VIII pod kierunkiem nauczycieli języka polskiego.
- Autorzy projektu:Nauczyciele języka polskiego, nauczyciele bibliotekarze.
- Miejsce: Zespół Szkół w Michałowie- Szkoła Podstawowa im. Władysława Syrokomli.
- Zaproszeni do projektu goście: wszyscy nauczyciele, uczniowie kl. 1-8.
- Realizatorzy wdrażający projekt:nauczyciele języka polskiego, nauczyciele bibliotekarze, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, wychowawcy świetlicy.
- Oddziały objęte projektem:klasy 1- 8 Szkoły Podstawowej.
- Termin realizacji:02.2022- 25.02.2022 r.
- Cele projektu
- Cel ogólny projektu w kontekście podstawy programowej, programu wychowawczo- profilaktycznego:
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury polskiej i europejskiej. Zakres znajomości języka ojczystego i sprawność w posługiwaniu się nim ułatwia przyswajanie wiedzy z innych dziedzin (przedmiotów) i jest dla każdego ucznia podstawą sukcesu szkolnego.Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i w piśmie, w tym dbałość o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów oraz przestrzeganie przez nich norm poprawnościowych, należy do obowiązków nauczycieli wszystkich przedmiotów.
- Cele szczegółowe:
- Kształcenie postawy szacunku dla przeszłości i tradycji literackiej jako podstawy
tożsamości narodowej.
- Kształcenie umiejętności porozumiewania się w różnych sytuacjach oficjalnych i
nieoficjalnych.
- Rozwijanie sprawności językowej, umiejętności wypowiadania się w mowie i w
piśmie.
- Dbałość o poprawność wypowiedzi.
- Rozwijanie sprawności uważnego słuchania i czytania.
- Kształtowanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu i wykorzystywania
zdobytej wiedzy.
- Kształcenie umiejętności wygłaszania, recytacji i interpretacji głosowej tekstów
mówionych, doskonalenie dykcji i operowania głosem.
- Poszerzanie wiedzy o języku polskim.
- Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich
selekcji, syntezy oraz wartościowania.
- Rozbudzanie potrzeby tworzenia tekstów o walorach estetycznych i podejmowania
samodzielnych prób literackich.
- Zachęcanie do rozwijania swoich uzdolnień przez udział w różnych formach
poszerzania wiedzy, na przykład w konkursachoraz rozwijanie umiejętności
samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy.
- Wzmocnienie motywacji do nauki, uczenie się poprzez działanie, doświadczanie,
aktywne uczestnictwo, kształcenie właściwych zachowań społecznych.
- Opis projektu- przydział zadań
L.P. | ZADANIA | FORMA | TERMIN | ODPOWIEDZIALNI |
1. | RYMOWANKI O JĘZYKU OJCZYSTYM ORAZ ZACHĘCAJĄCE DO CZYTANIA LEKTUR | Wierszyki- rymowanki dotyczące języka, zachęcające do dbałości o poprawność wypowiedzi, zachęcające do czytania książek itp. Umieszczenie na parawanie. | 21- 25.02.2022 | nauczyciele j.polskiego
|
2. | NAPISY NA SALACH LEKCYJNYCH REKLAMUJĄCE DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO | Umieszczenie na drzwiach do pracowni kartek z hasłem przewodnim- 21 LUTEGO- DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO orazłamańcami językowymi. | 21-25.02.2022 | nauczyciele j.polskiego T. Durek, I. Kardasz |
3. | KODEKS OCHRONY JĘZYKA POLSKIEGO | Zasady umieszczone na parawanie. | 21.02.2022 | nauczyciele j.polskiego T.Durek |
4. | BOHATEROWIE NASZYCH LEKTUR | Rysunki wykonane przez uczniów przedstawiające sceny z lektur szkolnych umieszczone na parawanie. | 18.02.2022 | nauczyciele j.polskiego I.Kardasz |
5. | OZDABIAMY LITERY- UTRWALAMY ICH KSZTAŁT | Wykonanie prac plastycznych przedstawiających litery polskiego alfabetu. | 21- 25. 02. 2022 | Wychowawcy klas I |
6. | POLSKIE PRZYSŁOWIA PLASTYCZNIE | Wykonanie ilustracji do polskich przysłów i powiedzeń. | 21- 25. 02. 2022 | Wychowawcy klas II |
7. | KONKURS „MISTRZ ORTOGRAFII” | Dyktando w klasach III, wyłonienie mistrzów. | 21-25.02.2022
| Wychowawcy klas III |
8. | CZYTANIE WIERSZY M. KONOPNICKIEJ DLA DZIECI W KLASACH I- III | Czytanie wierszy M. Konopnickiej w czasie spotkań w klasach. | 21- 25. 02. 2022 | A.Chołołowicz |
9. | CZEGO NAS UCZĄ BAJKI ADAMA MICKIEWICZA ? | Konkurs dla uczniów klas IV, wyłonienie zwycięzców. | 21- 25. 02. 2022 | A.Chołołowicz |
10. | ZNAMY ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE | Ilustracje lub plakaty obrazujące związki frazeologiczne wykonane przez uczniów klas V. | 21- 25. 02. 2022 | E. Hajduk, U. Kaczmarek |
11. | JEZYKOWY ZAWRÓT GŁOWY | Zadania, quizy, rebusy językowe dla uczniów klas IV-VIII umieszczone na Facebooku ZS. | 21- 25. 02. 2022 | A.Kazberuk |
12. | KONKURS POPRAWNOŚCI JĘZYKOWEJ | Test poprawnościowy w klasach VII, wyłonienie zwycięzców. | 21- 25. 02. 2022 | E. Hajduk, I. Kardasz |
13. | TWORZYMY TOP-LISTĘ NAJTRUDNIEJSZYCH WYRAZÓW | Stworzenie listy najtrudniejszych wyrazów przez uczniów klas VII, umieszczenie na parawanie. | 21- 25. 02. 2022 | E. Hajduk |
14. | KONKURS ORTOGRAFICZNY | Dyktando w klasach VIII, wyłonienie mistrzów. | 21- 25. 02. 2022 | U. Kaczmarek, T. Szkiłądź |
15. | KONKURS RECYTATORSKI „WIERSZE MARII KONOPNICKIEJ”
| Recytacja wierszy przez chętnych uczniów z klas I- III uczęszczających do świetlicy, wyłonienie zwycięzców. | 24.02.2022 | Wychowawcy świetlicy |
16. | ZABAWY JĘZYKIEM POLSKIM- GRY I ZABAWY SŁOWNE NA ZAJĘCIACH LEKCYJNYCH | Wykorzystanie zagadek, rebusów, gier ortograficznych, planszowych itp.na zajęciach j.polskiego, zdw, zkk, godz.wych. | 21- 25. 02. 2022 | nauczyciele j.polskiego i klas I-III
|
17. | CIEKAWOSTKI O JĘZYKU POLSKIM | Umieszczenie ciekawostek dotyczących języka polskiego na parawanie. | 21- 25. 02. 2022 | A.Kazberuk |
18. | CUKIEREK DO KAŻDEJ WYPOŻYCZONEJ KSIĄŻKI | Uczeń, który w tygodniu wypożyczy książkę, otrzymuje cukierka. | 21- 25. 02. 2022 | nauczyciele bibliotekarze |
19. | PREZENTACJA O ŚWIĘCIE JEZYKA OJCZYSTEGO | Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udostępnienie nauczycielom do wykorzystania na lekcjach. | 21- 25. 02. 2022 | A.Kazberuk |
- Podsumowanie projektu
– sprawozdanie na stronie internetowej szkoły oraz na Facebooku ZS,
– informacje w zakładce PROJEKTY,
– nagrodzenie uczniów pochwałami, ocenami, drobnymi nagrodami.
Opracowanie- nauczyciele języka polskiego oraz nauczyciele bibliotekarze